Newsroom / Alert Prawny dotyczący zmian w Polskim Ładzie
30.03.2022
24 marca 2022 roku opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (dalej „Projekt”). Projekt przedstawiany jako element tarczy antyinflacyjnej czy tzw. tarczy antyputinowskiej, stanowi w praktyce 30-stronicową nowelizację Polskiego Ładu, ingerującą w najgłośniejsze i najbardziej kontrowersyjne zmiany zaproponowane w ramach Polskiego Ładu. Projekt jest obecnie w konsultacjach. Termin zakończenia konsultacji to 2 kwietnia 2022 r.
Podstawową i najgłośniejszą zmianą objętą Projektem, jest obniżka niższej stawki skali podatkowej z 17% do 12%.
Obniżona stawka będzie dotyczyła każdego podatnika rozliczającego się według skali podatkowej. Chodzi więc o osoby osiągające dochody na podstawie np. umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło, kontraktów menedżerskich, uchwał powołujących do pełnienia funkcji w organach czy przedsiębiorców korzystających z tej metody rozliczenia. Projekt nie przewiduje konieczności spełnienia jakichkolwiek dodatkowych wymogów – korzystanie z obniżonej stawki PIT nie wymaga uprzedniego złożenia jakiegokolwiek oświadczenia czy wniosku.
Jednocześnie ustawodawca pozostawił bez zmian kwotę wolną od podatku – na poziomie 30 000 zł rocznie.
Zmianę należy ocenić pozytywne, ponieważ ma powszechne zastosowanie i wymiernie obniża podstawową stawkę podatkową. W tym kontekście warto jednak pamiętać, że – uwzględniając efektywne obciążenie dochodów składką na ubezpieczenie zdrowotne – po wejściu w życie zmian proponowanych w Projekcie polski system podatkowy będzie przewidywał dwie stawki podatku: 21% (12% PIT i 9% składki zdrowotnej) oraz 41% (32% PIT i 9% składki zdrowotnej). W roku podatkowym 2021 było to odpowiednio 18,25% (17% PIT i 1,25% składki zdrowotnej) oraz 33,25% (32% PIT i 1,25% składki zdrowotnej). Ci podatnicy, których dochody przekraczają 1 mln zł, podlegają także dodatkowej daninie solidarnościowej ze stawką 4% od nadwyżki rocznych dochodów powyżej 1 mln zł.
Obniżenie podstawowej stawki podatkowej – pomimo utrzymania kwoty wolnej od opodatkowania na tym samym poziomie – skutkuje obniżką kwoty zmniejszającej podatek (dzięki której podatnicy „realizują” prawo do stosowania kwoty wolnej od opodatkowania).
Kwota zmniejszająca podatek wynosiła 5 100 zł rocznie (425 zł miesięcznie). Projekt obniża ją do 3 600 zł rocznie (300 zł miesięcznie).
Projekt wprowadza jednocześnie rozwiązanie atrakcyjne dla podatników osiągających dochody od różnych płatników jednocześnie. Do tej pory tylko jeden z nich mógł pomniejszać zaliczki na PIT o kwotę zmniejszającą podatek (na skutek czego część podatników pozytywne zmiany związane ze wzrostem kwoty wolnej od opodatkowania odczułaby dopiero przy rozliczeniu rocznym za 2022 r.). Zgodnie z Projektem, podatnicy będą mogli upoważnić nawet trzech płatników do pomniejszania zaliczek o odpowiednią część kwoty zmniejszającej podatek.
W konsekwencji, po zwróceniu się do trzech płatników o stosowanie kwoty wolnej od opodatkowania na etapie kalkulacji zaliczek, każdy z nich pomniejszy zaliczki o 100 zł miesięcznie. Analogicznie – dwa podmioty będą obniżały zaliczki o 150 zł miesięcznie, a jeden podmiot o 300 zł miesięcznie.
Co równie istotne – Projekt wprowadza wyczekiwaną możliwość stosowania kwoty wolnej przy kalkulacji zaliczek na PIT przez podmioty zatrudniające na podstawie umów zlecenia.
Ponadto, Projekt uchyla kłopotliwy i niezrozumiały mechanizm przedłużenia poboru i wpłaty zaliczek na PIT w trakcie 2022 r. – wprowadzony początkowo rozporządzeniem MF z 7 stycznia 2022 r., a następnie obowiązującą od 10 marca 2022 r. ustawą.
Liczne wątpliwości i głosy sprzeciwu przyniosły skutek – skomplikowany mechanizm „ulgi dla klasy średniej” ma zostać usunięty.
Co w pewnym stopniu zaskakuje, Projekt przewiduje jednocześnie „gwarancję” zwrotu różnicy wysokości zobowiązań podatkowych tych osób, które straciłyby na likwidacji „ulgi dla klasy średniej” (pomimo obniżenia podstawowej stawki PIT z 17% na 12%).
Polski Ład zlikwidował wyjątkowy sposób rozliczeń podatkowych osób samotnie wychowujących dzieci. W jego miejsce wprowadzono mniej korzystną – dla niektórych podatników – ulgę zmniejszającą podatek o 1 500 zł rocznie.
Projekt przewiduje zaś w tym zakresie powrót do zasad obowiązujących przed Polskim Ładem – rodzice samotnie wychowujący dzieci będą mogli ponownie rozliczać się z nimi „wspólnie”.
Co istotne, Projekt podwyższa wysokość maksymalnych rocznych zarobków dzieci, przy których samotnie wychowujące je rodzice dalej mogą stosować omawiany sposób rozliczeń. W 2021 r. kwota ta wynosiła 3 089 zł rocznie, a Projekt przewiduje podwyższenie jej do nadspodziewanie dokładnej, ale niewątpliwie wyższej kwoty wynoszącej 16 061,28 zł rocznie.
Limit dochodów dzieci, uprawniający ich rodziców do stosowania wprowadzonej Polskim Ładem ulgi dla rodzin 4+ (zwolnienia z opodatkowania do 85 528 zł rocznie), wynosi obecnie 3 089 zł rocznie. Projekt przewiduje podniesienie tej kwoty do 16 061,28 zł rocznie.
Większość dochodów osiąganych przez małoletnich – w tym renty rodzinne – jest rozliczana wraz z dochodami ich rodziców. Wyjątkiem są dochody z ich pracy, przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku i stypendia – je rozlicza się „oddzielnie”. W konsekwencji, tylko nieliczna grupa małoletnich korzysta z własnej kwoty wolnej od opodatkowania.
Projekt przewiduje pozytywną zmianę w tym zakresie – renty rodzinne uzyskiwane przez małoletnich mają zostać włączone do katalogu „oddzielnie” rozliczanych dochodów. Dzięki temu zarówno rodzice, jak i dzieci, będą mogli korzystać z „własnych” kwot wolnych od opodatkowania.
Projekt przewiduje likwidację bodaj najbardziej kontrowersyjnej z ulg wprowadzonych Polskim Ładem – ulgi na zabytki nazywanej często Pałacykiem Plus.
Opierając się na treści Projektu, ulga Pałacyk Plus miałaby obowiązywać w odniesieniu do kwalifikujących się pod nią wydatków poniesionych do 31 grudnia 2022 r.
Z uzasadnienia Projektu wynika z kolei, że graniczą datą miałby być 30 czerwca 2022 r.
Powyższa niespójność utrudnia ocenę rzeczywistych intencji autora Projektu, jednak – zakładając chęć stosowania zasady lex retro non agit – ulga powinna obejmować wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r.
Projekt niestety nie przewiduje powrotu do odliczania znacznej części składki zdrowotnej od podatku, jednak wprowadza pewne rozwiązanie pośrednie – odliczenie części składki zdrowotnej od podstawy opodatkowania.
Przedsiębiorcy mogliby odliczyć od podstawy opodatkowania zapłacone składki zdrowotne w wysokości:
Polski Ład miał nałożyć obowiązek podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu przez prokurentów. Przepisy zostały jednak sformułowane w sposób pozwalający na twierdzenie, że prokurenci dalej nie podlegają temu obowiązkowi.
Projekt proponuje bardziej jednoznaczną zmianę w tym zakresie – prokurenci mają podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu tak samo, jak pozostałe osoby wynagradzane na podstawie powołania.
Zgodnie z Projektem, od 1 stycznia 2023 r. komplementariusze spółek komandytowo-akcyjnych mają zostać objęci obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi i zdrowotnymi na takich samych zasadach, jak chociażby wspólnicy jednoosobowych spółek z o.o. czy spółek komandytowych.
Oznacza to zryczałtowane składki na ubezpieczenia społeczne (opierając się na zasadach z 2022 r. – ok. 1 200 zł miesięcznie) i zryczałtowane składki na ubezpieczenie zdrowotne (opierając się na zasadach z 2022 r. – ok. 560 zł miesięcznie).
Zmiana nie dotyczy akcjonariuszy spółek komandytowo-akcyjnych.
To co rodzi największe wątpliwości to zaproponowane przepisy przejściowe, które przewidują wejście w życie nowych przepisów od 1 lipca 2022 roku, a więc w trakcie roku podatkowego, w stosunku do zobowiązań podatkowych za ten rok.
Jak wynika bowiem z art. 9 ust. 1 i 2 Projektu, większość przepisów w brzmieniu nadanym Projektem (w tym metoda rozliczania się z dzieckiem czy wysokość stawki podatku) stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r.
Taki sposób stanowienia prawa powoduje, że jeszcze przed końcem 1 kwartału pojawiają się zapowiedzi poważnej przebudowy systemu podatkowego, ze skutkiem na trwający rok, w jednym z jego najwrażliwszych obszarów, tj. w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kontakt: